Tina

jedna z dwóch polskich odmian

Roślina o luźnym pokroju, wysokość 40-60 cm. Liczba nasion w strąku 1-3 szt. Nasiona w kolorze zielonkawym, MTN = ok. 50 g. – nieco większe od odmiany Anita.

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

TINA  i  ANITA  -  jedyne polskie odmiany soczewicy

 

1. Wymagania klimatyczne i glebowe

Soczewica jest rośliną dnia długiego. Nasiona kiełkują w temp. 4-5 C, dobrze znosi wiosenne przymrozki nawet do -6 C. Wymaga gleb lżejszych, przepuszczalnych o umiarkowanej wilgoci i odczynie zbliżonym do obojętnego. Długość okresu wegetacyjnego wynosi ok 100-110 dni.

Soczewicę zaleca się uprawiać na stanowisku po zbożach (3 rok po oborniku), kompleks żytni bardzo dobry do dobrego. Soczewica nie znosi następstwa po sobie. Nie należy jej uprawiać po roślinach wieloletnich, które pozostawiają po sobie zbyt dużo azotu. Na tym samym miejscu nie powinna być uprawiana częściej niż co 4-6 lat.

 

2. Siew i pielęgnacja

Soczewicę wysiewa się bardzo wczesną wiosną. Zalecana ilość wysiewu - 100-120 kg/ha, w rzędach co 15-20 cm, na głębokość 2-4 cm. Przed siewem powinno się zaprawić nasiona - zgodnie z zaleceniami IOR. Przy uprawie soczewicy najważniejszym problemem jest zabezpieczenie plantacji przed zachwaszczeniem, soczewica jest bowiem rośliną o bardzo powolnym wzroście początkowym i słabej zdolności zacieniania gleby - co sprzyja rozwojowi chwastów.

 

3. Zbiór

Do zbioru soczewicy przystępujemy, gdy dolne strąki są brunatne a nasiona w nich twarde - w tym czasie rośliny mają jeszcze wygląd zielony. W naszych warunkach klimatycznych najczęściej plantacja wymaga desykacji. Nasiona soczewicy wykazują pewną tendencję do osypywania się, ponieważ strąki łatwo pękają. Zbiór kombajnowy jest utrudniony , bowiem rośliny soczewicy są niskie. Potencjał plonotwórczy nie jest zbyt wysoki i kształtuje się w granicach 12q/ha.

 

 

______________________________________________________

ZROWA ŻYWNOŚĆ!!

Soczewica to roślina strączkowa, najbardziej lekkostrawna wśród strączkowych. Zawiera dużo łatwostrawnego białka, błonnik, kwas foliowy, witaminy B1 i B6, magnez, fosfor, cynk i żelazo. Jest niskokaloryczna i ma niski indeks glikemiczny. Korzystnie wpływa na przewód pokarmowy i podobnie jak ryż obniża poziom cholesterolu we krwi i reguluje poziom cukru.

Soczewica to idealny składnik do zup, sałatek, gulaszy. Nie musi być namaczana przed gotowaniem jak inne nasiona roślin strączkowych. Idealne proporcje do gotowania nasion to dwie szklanki wody na szklankę soczewicy. Należy jednak pamiętać, że soczewicę łatwo rozgotować, dlatego co jakiś czas należy sprawdzać jej twardość.

 

ZUPA Z SOCZEWICY

czas przygotowania - ok 150 min; 1 porcja = ok 130 kcal.

Składniki: na 4 porcje: 50 dag soczewicy, 2 cebule, 2 ząbki czosnku, 1 zielona papryka, 3 marchewki, 1 por, 1,5 bulionu drobiowego lub warzywnego, słodka papryka w proszku, oliwa z oliwek.

Przygotowanie: cebule i czosnek obrać i drobno posiekać a następnie podsmażyć na 5 łyżkach oliwy z oliwek, tak aby się zeszkliły a nie zrumieniły. Paprykę oczyścić i pokroić w kostkę, następnie dodać do cebuli i czosnku. Dusić ok 10 min. Dodać łyżkę słodkiej papryki. Marchewki i pora pokroić w talarki i razem z soczewicą wsypać do bulionu. Wsypać również podsmażone warzywa i gotować na małym ogniu ok 2 godz. Zupa powinna być bardzo gęsta)

 

 

Realizacja: Trol Intermedia

facebook